sosiale medier

smarttelefon

Snart 20 år med smarttelefoner og sosiale medier: Hvordan teknologien har påvirket måten vi lever, leker, lærer og jobber

Om et lite år markerer vi 20 år med smarttelefoner og sosiale medier i livene våre. Teknologien har utvilsomt endret hverdagen, men ikke nødvendigvis til det bedre. Psykiske plager, stillesitting, svekket konsentrasjon og sosial uro peker mot en digital utvikling som undergraver livskvalitet, særlig for barn og unge. Spørsmålet er ikke lenger om teknologien påvirker oss, men om vi har kontroll til å påvirke den til det beste for oss. Les mer

Når AI brukes til å avsløre AI, forsvinner sannheten

I en tid der kunstig intelligens kan brukes både til å skrive tekster og til å «avsløre» dem, risikerer offentligheten å miste sitt viktigste anker: etterprøvbar sannhet. Når mistanke blir metode, er det ikke bare enkeltpersoner som rammes, men selve tilliten til medier og samfunn. Les mer

teknologitrender

2026 er ikke året vi begynner å ringe mer

2026 ser ut til å bli et retro-år, der stadig flere søker mindre friksjonsløs teknologi, færre algoritmestyrte flater og større kontroll over egen tid og oppmerksomhet. Men denne mottrenden handler ikke om å kommunisere mindre eller om å gå tilbake til telefonsamtalen. Den handler om å kommunisere mer bevisst, mer asynkront og med større respekt for egne og andres mentale rom. Les mer

mental helse

Er du død?

Den mest nedlastede appen i Kina spør ikke hvordan du har det. Den spør om du fortsatt lever. Det sier mer om vår tid enn tusen rapporter om ensomhet. Les mer

kommentarfelt

Når kommentarfeltet ødelegger demokratiet er det på tide å stenge det

Kommentarfeltet ble lansert som et demokratisk fremskritt. En digital møteplass for meningsutveksling, deltakelse og ytringsfrihet. I stedet har det utviklet seg til en arena som belønner sinne, forsterker polarisering og skyver vanlige mennesker ut av offentligheten. Etter mer enn ti år med forskning og erfaring vet vi dette med stor sikkerhet. Kommentarfeltet i sosiale medier styrker ikke demokratiet. Det svekker det. Les mer

teknologitrender

Slik gikk det med teknologitrendene i 2025

Ved inngangen til 2025 identifiserte jeg en rekke teknologitrender jeg mente ville prege året, fra AI og bærekraftig teknologi, til cybersikkerhet, XR, IoT, bioteknologi og mer. Nå som 2025 er historie, er det på tide å gjøre opp status. Traff spådommene mine blink, eller bommet jeg på målskiven?  Les mer

redaktørstyrte medier

Norske medier i 2025: Et år der journalistikken ble viktigere enn noen gang, og svakere enn den burde være

I 2025 ble behovet for uavhengig, kritisk journalistikk større enn noen gang. Samtidig ble den redaktørstyrte pressen svekket av krefter den ikke lenger kontrollerer. Algoritmer, plattformøkonomi og politisk handlingslammelse har flyttet makt over offentligheten bort fra redaksjonene og over til globale teknologiselskaper. Konsekvensene er ikke bare økonomiske, men demokratiske. Les mer

Da ett ord startet en debatt: «Skam»

Å diskutere likestilling i sosiale medier er nesten umulig, ikke fordi temaet er for viktig, men fordi formatet straffer nyanser og belønner emosjoner. Reaksjonene på mitt innlegg om ordbruken «skam» viste hvor raskt en saklig debatt blir til en kamp om kjønn, identitet og intensjon. Denne teksten handler derfor mindre om uenighet i sak, og mer om hvorfor slike diskusjoner kollapser akkurat der de burde vært mest opplysende. Les mer