e-boks

E-Boks reddet reiseforsikringen

Under årets sommerferie på Bali ble vi «strandet» på Gili Air grunnet dårlige værforhold. Heldigvis hadde jeg tatt vare på viktige kvitteringer på e-Boks, slik at reiseforsikringen gikk i «boks«.

Er det en ting som er sikkert når man er på ferie, så er det at du garantert vil miste (viktige) kvitteringer. Kvitteringer som kanskje ikke virker viktige der og da, men som kan bli avgjørende når du virkelig trenger dem. Det fikk jeg merke på «kroppen» da vi ferierte i Indonesia i sommer og ble ufrivillig «strandet» på Gili Air grunnet høy sjø og stengte havner.

Heldigvis hadde jeg installert e-Boks på min iPhone og brukt appen til å ta vare på de viktigste kvitteringene i tillegg til andre viktige dokumenter som kopi av passene våre, flyreisen og de forskjellige villaene vi skulle bo på.

Paradis på jord

Under våre ferier i Indonesia og da spesielt Bali, har vi flere ganger tatt turen til Gili-øyene. To ganger tidligere på Gili Trawangan, mens i år falt valget på en av de to mindre naboøyene, Gili Air. Båten til Patagonia Express tok oss fra havnen Benoa på Bali, via Gili Trawangan og til slutt Gili Air, som kun ligger noen hundre meter fra den mye større øyen Lombok.

Her skulle vi hygge oss i en flott villa, spise god mat, sykle rundt på øyen (det er ingen biler på Gili-øyene) og snorkle etter fargerike fisker og skilpadder.

E-Boks

For å bevege seg rundt på Gili-øyene går det i hest og kjerre. Eller sykkel.

Gustav slapper av på stranden på Gili Air.

Hedvig og Gustav snorkler sammen med skilpaddene på Gili Air.

Høy sjø og stengte havner

Planen var at vi skulle være på Gili Air fra 16. til 19. juli. Ny villa ventet på oss på Bali, og etter tre dager var vi på mange måter fornøyde. Vi hadde storkost oss på Gili Air, men gledet oss enda mer til nye opplevelser i Canggu på Bali. Kvelden før vi skulle reise hjem, fikk vi derimot en beskjed via WhatsApp (nesten all kommunikasjon mellom reisebyråer, hoteller, restauranter og taxier foregår via WhatsApp) fra Patagonia Express at alle havner på Bali, Lombok og Gili-øyene var stengt 19. og 20. juli som følge av høy sjø.

E-Boks

Vi måtte forlenge oppholdet vårt på Gili Air. Heldigvis var det ingen problemer å utvide oppholdet vårt i villaen. Det kom tross alt ingen nye besøkende til øya, siden havnene var stengt. Planen ble å bli til 21. og ta båten tilbake som normalt. Vi ringte forsikringsselskapet vårt og fikk rask beskjed om å ta vare på alt av kvitteringer for de ekstra utgiftene.

I utgangspunktet skulle de kun bli de to ekstra overnattingene på Villa Apalagi, men da ny beskjed om at havnene ville være stengt frem til og med 25. juli var gode råd dyre. Vi var ikke de eneste som begynte å bli desperate. Løsningen ble til slutt å få en speedbåt til å kjøre oss fra Gili Air og over til Lombok. Derifra tok vi taxi til flyplassen og siden vi ikke var alene om å tenke samme løsningen, var alle flyene som gikk direkte fra Lombok til Denpasar på Bali fullbooket for de neste seks dagene. Løsningen ble å fly via Surabaya.

Fra vi forlot Gili Air til vi satt føttene våre inn i vår nye villa i Canggu på Bali, ville det gå nesten 12 timer.

Mist aldri viktige dokumenter

Forsikringsselskapet var veldig tydelige på at vi ville få igjen de ekstra utgiftene vi måtte betale som følge av de stengte havnene og at vi kunne vente til vi kom hjem med å søke om refusjon. Det avgjørende var at vi tok vare på alle kvitteringer. I stedet for å satse på at viktige kvitteringer, som i de fleste tilfeller kom på papir, ikke ble tapt, ble løsningen å lagre dem på min e-Boks konto. På den måten ville det ikke by på noen utfordringer om jeg var å uheldig å miste papirkvitteringer eller min iPhone frem til vi skulle søke om refusjon.

e-Boks er selvsagt mye mer enn bare et sted å lagre dine viktige dokumenter. All sikker og personlig informasjon og kommunikasjon med det offentlige kan gjøres via e-Boks. Stadig flere bedrifter tilbyr å sende kvitteringer for dine kjøp direkte til din e-Boks konto.

Og siden pålogging til e-Boks gjøres via BankId, er alt du mottar og lagrer via e-Boks «like sikkert som banken»

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok i bruk e-Boks og fikk på mange måter «testet» ut hvor viktig en slik sikker, digital løsning kan være, når du minst aner det. Men når du mest av alt trenger det.

Test ut e-Boks du også. Du har ingenting å tape. Gratis og helt fri for reklame.