5 grunner til å utvikle app for iOS før Android

Share on Facebook75Tweet about this on Twitter23Share on LinkedIn5Share on Google+3Email this to someone

Det selges flere mobile enheter med Google sitt Android-OS enn Apple iOS, men det lønner seg fortsatt å utvikle til iOS først!

Det er mange som lurer på hvorfor virksomheter fortsatt velger å utvikle apper til iOS først fremfor Android, til tross for at det selges flere smarttelefoner som kjører Google sitt mobile OS – Android, sammenlignet med Apple sitt iOS. Jeg har spurt noen norske utviklere om deres vurderinger, brukt egen innsikt, men ikke minst saumfart nettet (jepp – Googlet litt) etter fornuftige svar på hvorfor det fortsatt er fornuftig og riktig å utvikle apps til iOS først fremfor Android.

For de som skal utvikle en app virker det som et veldig enkelt valg hva som er best å begynne med. Driver du en bedrift kan du ikke velge basert på egne følelser; om du er en Android-fan eller en iPhone-fan bør ikke spille noen rolle. Er du en iPhone-fan derimot er det jo en win-win, for driver du egen virksomhet bør du velge den plattformen som er best for din bedrift, og det er helt åpenbart at det tryggeste valget for maksimal ROI hva gjelder en app i dag er på iOS.

Her er kanskje de 5 viktigste grunnene:

1. Størst kundebase & flest apps

Det selges flere Android-telefoner enn iPhones, men Apple med sine iOS-enheter kombinert (iPod Touch, iPhone og iPad) har en større kundebase. I følge Wikipedia har Apple med sine iOS-enheter solgt frem til første halvår 2012 over 410 millioner enheter, mot Android sine 400 millioner. Mens det finnes over 600,000 apps tilgjengelig på Google Play, er det nå over 650,000 tilgjengelige iOS-apps på App Store.

Etter hva jeg vet finnes det ikke en ordentlig oversikt over antallet norske apps til iOS og Android, men det er grunn til tro – gitt tilbakemeldingene jeg har fått fra flere norske utviklere – at det er utviklet langt flere apps til Apple sitt OS enn til Google Android i Norge – og segmenterer man mellom telefoner og nettbrett er forskjellene enda større og tydeligere.

I følge TNS Gallup hadde 1 million nordmenn skaffet seg et nettbrett etter første kvartal 2012. 700,000 av disse var en iPad. Globalt hadde Apple solgt 11,8 millioner nettbrett bare i løpet av dette kvartalet. I andre kvartal solgte Apple derimot hele 17 millioner iPads – en vekst på 44 prosent kvartal over kvartal. Hvis Norge hadde tilsvarende vekst vil det si at over 1 million nordmenn i dag har en iPad, hvilket tilsvarer 20 prosent av befolkningen. Forutsetter vi at de andre nettbrettene vokste like raskt (uten at jeg kan bekrefte hvorvidt de vokste like raskt, saktere eller raskere) så finnes det i dag nesten 1,5 millioner nettbrett, hvor iPad har en betydelig markedsandel på +/- 70 prosent – noe som er ca 10 prosent mer enn hva den globale markedsandelen er. Skal du utvikle en app i dag bør du vurdere nettbrett, og skal du vurdere nettbrett bør du utvikle til IOS først.

De fleste utviklere i dag – kan det synes som – er unisont enige om at det beste er å utvikle apps til iOS-plattformen først.

Pekepinn fra Finn.no

Det er alltid kjekt å vise til Finn.no, og de skal ha kudos for at de er så villige til å dele verdifull innsikt. 23. mai i år lanserte Finn.no sin Android-app på Google Play, to dager etter at de hadde lansert iPad-appen sin på App Store. På en måned hadde iPad-appen blitt lastet ned 100,000 ganger mot 10,000 ganger på Android.

2. Billigere og enklere å utvikle til iOS

En av de største svakhetene – eller utfordringene hvis du vil – når det kommer til Android, gjelder det fragmenterte smarttelefon-markedet deres. Mens de fleste iOS-brukere benytter seg hele tiden av den siste versjonen av iOS, ser for eksempel bildet helt annerledes ut på Android. I statistikken over mobilbruken til Finn.no i juni 2012 ser vi dette illustrert godt ved at bortimot 80 prosent av iOS-brukerne er på iOS5, mens det er langt mer fragmentert på Android-siden:

  • 16 prosent bruker Android 2.2
  • Hele 62 prosent bruker fortsatt Android 2.3
  • Og kun 26 prosent bruker en eller annen versjon av Android 4.
I en artikkel på BusinessInsider kan vi se følgende skremmende illustrasjon av det fragmenterte Android-markedet:
Hver firkant representerer en unik Android-telefon, og desto større firkant desto flere brukere av den respektive telefonen. Skissen er laget via Android-appen OpenSignalmaps som er lastet ned på over 700,000 Android-telefoner, og som illustrerer her 3,997 forskjellige telefoner.

Som i statistikken fra Finn.no er også Android 2.3 mest brukt – mer spesifikt 2.3.3, med over 55 prosent av telefonene. 75 prosent av Android-telefonene kjører altså med et OS som er over 2 år gammelt. I 2011 var over 90 prosent av brukerne på 2.3 og 2.2, så med et enda mer fragmentert marked byr det på ytterligere utfordringer for utviklere.

Legger man så til alle hardware-forskjeller det finnes på de forskjellige telefoner hva gjelder minne, prosessor, skjermstørrelse etc, så byr dette på et mye større arbeide for en utvikler fremover de få varianter av hardware og OS man må forholde seg til på en iOS-plattform.

Som et konkret eksempel ble Tweetdeck lansert i slutten av 2010 på Android (les mer på bloggposten deres), etter at de hadde hatt over 36,000 betatestere fordelt på over 244 håndsett og 108 forskjellige OS-versjoner av Android til å teste den over lengre tid. Det var for to år siden – hvor antallet enheter var færre, antall produsenter var færre og antall OS-utgaver også var færre. I dag er markedet enda mer fragmentert.

Det høres ikke billig ut, og bortimot umulig hvis vi snakker om norske forhold.

For mer informasjon om Googles fragmenteringsproblemer kan jeg anbefale Computerworld.com’s artikkel i kjølevannet av lanseringen av Jelly Bean. Siste ord er definitivt ikke sagt eller skrevet om denne saken.

I Norge er det ikke like mange forskjellige enheter som selges – i alle fall ikke i store volum. I følge Telenors egen oversikt over de mest solgte smarttelefonene så langt i 2012 er det derimot ikke mange Android-telefoner som (enn så lenge) kjører på siste versjon av OS-et.

[table id=3 /]

 

3. Bedre markedsføringseffekt

Skal du utvikle en app – eller bruke et utviklerselskap til å lage en app for deg – så ønsker du deg all den markedsføring du kan for at så mange som mulig innenfor din målgruppe eller målgrupper skal laste den ned. Har du satt til side et markedsføringsbudsjett så er du heldig. Lanserer du en app til iOS er sannsynligheten derimot stor for at en eller flere av de uttallige bloggerne i ut- og innland plukker opp nyheten og skriver om den – helt kostnadsfritt.

Jeg har ikke tall på det selv, men det er ingen tvil om at det finnes langt flere blogger som omtaler og handler om alt hva Apple driver med sammenlignet med Google. Det har også Google selv forstått, hvilket de også demonstrerte når de slapp Google+ oppdateringen til iPhone FØR de slapp den på Android. Viraleffekten er rett og slett mindre rundt Android enn den er på iOS. Hype eller ikke så er dette et faktum. I tilfellet Google og deres strategi for tre måneder siden om å lansere oppdateringen til Google+ appen til iOS først så kan det også selvsagt være et markedsføringsstunt i seg selv gitt at de visste at det ville skape oppmerksomhet at appen deres først kom på deres konkurrerende plattform fremfor deres egen.

Om det så er at Android-brukere er din primære målgruppe, kan det være mye å hente på å lansere appen først på iOS, fordi du vil rett og slett kunne oppleve en bedre markedsføringseffekt og viralspredning.

4. iOS-brukere bruker mer penger på apps

I følge en rapport fra Newzoo i may 2012 bruker iOS-brukere hele 5 ganger mer penger på apps enn Android-brukere – når det kommer til spill i denne sammenhengen. I USA har antallet mennesker som spiller på mobile enheter økt fra 75 til over 100 millioner brukere det siste året, og i mars 2012 stod iOS-kjøp for hele 84% av all omsetning på de 200 mest omsatte spillene fordelt på alle iOS-enheter (iPod touch, iPhone og iPad) i AppStore og Google Play kombinert.

At det er flere iOS-brukere som er villig til å bruke mer penger på apps enn på Android kan også skylde at iOS-brukere har mer penger, fordi iOS-eiere er generelt befinner seg i aldersgruppen 35+ – og tjener mer penger enn de som kjøper en Android-enhet skal vi tro infographicsen fra hunch i august 2011.

Jeg spurte Thomas Olsson i Vender hva han mente om den typiske iOS-bruker vs Android og fikk følgende svar:

- Vi registrerer at iOS-brukeren gjennomsnittlig er en mer aktiv bruker, og at terskelen er lavere for å laste ned nye apps. Men vi tror dette vil jevne seg ut med tiden, ettersom Android vokser hurtigere enn iOS.

Jørn Angeltveit i Optimale Systemer deler ikke Thomas sin oppfattelse:

- Nei, har egentlig ikke gjort meg opp en formening om det er så store forskjeller og tror vel også at den markante forskjellen er således oppskrytt.

Begge bekrefter derimot at de sjeldent eller aldri utvikler en app til Android først, men til iOS, og Thomas Olsson følger opp med å forklare hvorfor:

- Vi baserer dette på type app og publikum. Når en kunde skal teste ut hos et begrenset antall storbrukere før en full roll-out, anbefaler vi å kjøre ios først, for å lage én god app innenfor fornuftige budsjetter. Utfordringene med produsenter/modeller/skjermer på Android gjør av vi i dette tilfellet vil anbefale å vente med Android-utvikling til man ser om appen svømmer eller ikke.

Jeg spurte også rundt på Facebook, Twitter og Google+ for å finne ut mer hva folk mente forskjellene var, men fikk egentlig ikke så mange fornuftige svar. I en undersøkelse jeg kjørte på egen blogg i januar 2012 spurte jeg blant annet om hvilke kriterier som var viktig ved valg av en smarttelefon, og selv om alle først og fremst var mest opptatt av hvilket OS enheten kjørte, så var det forholdsvis markante forskjeller mellom iOS- og Android-brukere:

For iOS-brukere er tilgangen og utvalget av apps viktig, sammen med hele økosystemet, mens Android brukere skiller seg klart ut sammenlignet med iOS- og Windows-brukere ved å være langt mer fokusert på prisen på telefonen sammen med skjermstørrelsen. (Presentasjonen i sin helhet og mange andre presentasjoner kan du finne på mitt Slideshare-arkiv.) I en artikkel på Forbes bekreftes de samme funnene som over, at Android-eiere blant annet er de mest prissensitive.

Hypotesen om at iOS-eiere bruker mer penger på apps enn Android-eiere bekreftes på mange måter av TNS Gallup også – i alle fall hva gjelder iPad oppimot inntektene til de som eier en iPad.

- Det er fremdeles en systematisk sammenheng mellom husstandsinntekt og tilgang på mediebrett. Runt 50 prosent av de med husstandsinntekt over 800.000 kroner har Ipad. Videre er bruk av mediebrett langt hyppigere blant innovatører og tidligere brukere av ny medieteknologi i forhold til resten av befolkingenforteller Knut-Arne Futsæter, forskningsleder for medier i TNS Gallup, til Kampanje.

Sannsynligheten er altså større for at du vil tjene/omsette mer penger på din app til iOS enn til en Android-enhet!

5. iOS-brukere er mer aktive på sin smarttelefon

Mens både Android- og iOS-brukere har økt antall gjennomsnittlige apps de laster ned per måned fra 32 i 2011 til 41 i 2012 (i følge Nielsen) så kunne samme rapport også konkludere med at det er rett og slett flere iOS-brukere som laster ned apps – 88 prosent – mot kun 74 prosent av Android-brukerne.

I følge Chitika som har målt Internett-aktiviteten i USA representerer Apple sitt operativsystem – iOS – nesten 70 prosent av nettaktiviteten fordelt på 45 prosent på iPad, 15 prosent på iPhone og rett under 10 prosent på iPod Touch. Til sammenligning stod Android-enhetene for kun 28 prosent av aktiviteten.

I Norge kan vi se av statistikken fra Statcounter at iOS er også mye større enn Android når det kommer til nettbruk, med respektive 52 prosent på iOS, mot 37 prosent på Android.

Tilsvarende tendens ser vi også på den mobile trafikken hos Finn.no, dog med en enda klarere favorisering av iOS.

Andelen til iOS er faktisk økende – fra juni 2010 med rett over 70 prosent av nettrafikken, til juni 2012 hvor andelen begynner å nærme seg hele 80 prosent. Android øker ikke overraskende mye – mens andre; Symbian med flere er den store taperen. Fra Finn.no har jeg fått vite at mobiltrafikken fra Windows-plattformer er så marginal at den ikke så langt er verdt å ta ut i egen graf.

Konklusjon

Jeg har forsøkt etter beste evne å gi objektive vurderinger av hvorfor det er viktig – og riktig – å lansere apps til iOS først fremfor Android. Det er derimot ikke slik at det er riktig å ikke lansere en app til Android, men skal du som bedrift hensynta markedet, utviklingskostnader, inntjeningspotensiale og bruk, tyder alt på at iOS er det beste stedet å starte. Enda tydeligere blir denne konklusjonen hvis du kun vurderer nettbrettet som sådan – der står Apple sitt iOS enda sterkere.

Hva mener du selv – du som er app-utvikler?

Jeg har som nevnt vært i kontakt med noen få app-utviklere i Norge for å få deres vurderinger av app-markedet, men på langt nær vært i kontakt med alle.

Er du en utvikler, eller kjenner du noen som utvikler apper i det norske markedet, hadde jeg satt veldig pris på om du ville tatt deg tid til å svare på spørsmålene under.

Når jeg har fått inn tilstrekkelig med svar vil jeg lage en egen sak om det norske app-utviklingsmarkedet – med en så komplett som mulig oversikt over de forskjellige aktørene som finnes «der ute»

Create your free online surveys with SurveyMonkey, the world’s leading questionnaire tool.

 

Bilde: FreeDigitalPhotos.net

Share on Facebook75Tweet about this on Twitter23Share on LinkedIn5Share on Google+3Email this to someone

16 Comments

  1. Pingback: Verdens første Bluetooth-høyttaler med trådløs lading | HansPetter.info

  2. Pingback: Mobiltilpassede nettsteder får flere mobile besøk | HansPetter.info

  3. Pingback: Er det ikke best å utvikle apps til iOS først? | HansPetter.info

  4. Utvikler

    31. august 2012 at 16:33

    Hvordan er din kodebakgrunn? Fragmenteringsproblematikken gjelder vel kun for de utviklerene som ikke helt vet hva de gjør? Følger man patterns for gui er jo dette et ikke problem.

    • Hans-Petter

      1. september 2012 at 09:23

      Min kodebakgrunn går tilbake til begynnelsen av 80-tallet hvor jeg skrev som 8 åring i ren maskinkode på en «datamaskin» min far hadde laget av komponenter blant annet fra forsvaret og satt sammen med bruk av kryssfiner :)

      Etter en oppvekst som dro meg gjennom uttallige datamaskiner – alt fra ZX81, VIC20, Spectravideo, Oric1, Commodere 64, et par maskiner som kjørte det gamle OS’et CP/M, så gikk det over til MS-Dos på begynnelsen av 90-tallet og en utdannelse på Datahøgskolen – nå NITH – hvor jeg programmerte først i Quick Basic, deretter Pascal, Turbo Pascal, Cobol og til slutt C++.

      I dag er det ca 20 år siden jeg sluttet å kode – og nesten like lenge siden jeg jobbet som teknikker :)
      Var i min tid sertifisert på både Novell og Microsoft Exchange, men har latt andre jobbe med koding.

      Hva gjelder fragmenteringen som sådan er det ikke så mange Google-søk som skal til for å få bekreftet den problematikken – slik som her: http://www.guardian.co.uk/technology/appsblog/2012/jun/10/apple-developer-wwdc-schmidt-android – og det var også kun ett av argumentene for hvorfor jeg mente at man burde starte med iOS fremfor Android.

      Videre har jeg også snakket med en rekke utviklere i Norge, og gjort også diverse undersøkelser selv blant lesere i mitt eget nettverk for se om det er mulig å avdekke de forskjeller som vi har trodd har vært tilfelle – blant annet at iOS brukere laster ned flere apps, bruker mer penger på apps, etc.

      Dette kan du lese mer om her:

      http://hanspetter.info/2012/08/last-ned-smarttelefon-undersokelsen-2012/

      http://hanspetter.info/2012/08/er-det-ikke-best-a-utvikle-apps-til-ios-forst/

      Vennlig hilsen, Hans-Petter

  5. Pingback: iPhone for de rike, Android for nerdene og Windows for..... | HansPetter.info

  6. Pingback: 5 grunner til å utvikle app for iOS før Android – eller? : Ctrl + Z

  7. Magnus

    6. august 2012 at 12:54

    Interessant lesning. Men jeg forstår ikke helt argumentene med at det er flere applikasjoner til iOS og dermed er det bedre å selge til iOS-brukerne. Var det ikke en undersøkelse for noen uker siden som konkluderte med at godt over halvparten av appene til iOS var urangerte og aldri lastet ned? De blir rett og slett bortgjemt i alle tulleappene.

    Samtidig mener jeg vi har kommet til et punkt hvor antall applikasjoner ikke har noe å si for mitt valg. Jeg er ikke interessert i spill hvor jeg kan skyte såpebobler eller lage bondegårder. Det er tross alt for mange spill i denne sjangeren til begge plattformer. Jeg trenger et utvalg applikasjoner til å lytte til musikk/video, samt noen nytteapplikasjoner. Derfor blir både Android og iOS «barnslige» mobiler som fokuserer for mye på spill/lek og for lite på nytte. Jeg har en SII nå, men det blir definitivt en WP8 i løpet av høsten. Barn og utviklere kan få leke så mye de vil med både iOS og Android, så lenge de seriøse aktørene lager seriøse apper til samtlige plattformer (Android/iOS/WP7/8).

    • Hans-Petter

      7. august 2012 at 12:31

      Det er rart hvor mange som henger seg opp i to ting her:

      1. At jeg skriver at man bør utvikle til iOS betyr ikke at jeg mener at man ikke bør utvikle til Android. Det jeg skriver er at man bør vurdere å utvikle til iOS FØRST – noe som feks Google også valgte å gjøre når de lanserte Google+ appen. Den kom FØRST til iOS og iPhone – FØR den kom til sin egen plattform Android

      2. At antall apps er det eneste argumentet som man leser. Her tenker jeg primært på det norske markedet og har som sagt forhørt meg med flere utviklere som er enige med meg – at det kan lønne seg å utvikle for iOS FØR man utvikler til Android :)

      Fan-boy eller ikke, her har jeg etter beste evne brukt innsikt utenfor eget hode og med eget hjerte :)

      /Hans-Petter

      • Thomas

        11. august 2012 at 21:03

        Litt faktasjekking kan være på sin plass.

        Google+ app ble lansert til Android 2 uker før den kom til iOS, noe som lett kan bekreftes om man tar et kjapt google søk.

        Ellers har jeg kun en liten observasjon basert på personlig erfaring. Manglende Android app fra et firma som har gitt ut en iPhone app gjør at jeg ser mer om etter andre alternativer, og finner som regel en som er like god eller bedre. Jeg kommer skjeldent tilbake til et firma som skuffet første gang, selv om de senere har lansert en (ofte dårligere) Android app.
        Salg tapt for firma som prioriterte kun iOS, salg tjent for firma som behandler platformene som likeverdige.

  8. Guest

    3. august 2012 at 10:42

    Artig artikkel. Mangler bare én ting: «-Sent from my iPad».

    • Hans-Petter

      3. august 2012 at 13:54

      He,he, jeg skrev den jo ikke på min iPad, men på min MacBook :)
      Legger på ingen måte skjul på at jeg er en Apple-fan – du har kanskje sett artikkelen min om det digitale hjemmet anno 2012: http://hanspetter.info/2012/02/det-digitale-hjemmet-anno-2012/ – hvor det kun er Apple-produkter i hele familien :)

      Men som jeg også skriver så er argumentene (etter beste evne) basert på innsikt og objektive vurderinger og ikke mine egne, og jeg kjører for tiden også to initiativer på samme tid – 1 hvor jeg kjører en undersøkelse om hvordan den typiske smarttelefon brukern ser ut – for å avdekke forskjeller – og 2 hvor jeg intervjuer norske app-utviklere ift hvor de ser markedet og etterspørselen :)

      /Hans-Petter

  9. DareDevil

    2. august 2012 at 20:11

    Det er vanskelig å ta denne artikkelen seriøst, og det er det flere grunner til. Først så er du en ihuget Apple-bruker og Apple-fan hvilket følge av bloggen din, så er det klart at han brenner for Apple, og har liten sans for konkurrentene (akkurat som Apple selv). En rådgiver skal være objektiv, og det viktigste for en rådgiver er troverdighet. Når en rådgiver gir rådet at man skal satse på 25 % av markedet, og ikke 50 % eller 100 % av markedet, så bør det være god dokumentasjon for at man skal følge rådene. Det er det dessverre ikke i artikkelen.

    Du kommer med en del udokumenterte eller gale påstander. Disse er følgende:

    - Høyest Return on investment på iOS-apper. Ikke dokumentert.

    - Størst kundebase på iOS. Er direkte feil. Siste oversikt viser at Android mer enn 50 % markedsandel Globalt, jf. Gartner. I Kina har Android hele 76 % markedsandel, og over 50 % i USA. I Europa har Android over 84 % i Spania, 68 % i Tyskland og over 50 % i de øvrige landene. I Russland er Symbian størst (!). Se http://goo.gl/6SyNH. Selv om man kun satser på norske kunder så er dette langt fra riktig.

    - Flest apps på iOS. Stemmer – enn så lenge. iOS har 8 % flere apper, mens Android vokser mest og raskest. Om 2-3 måneder stemmer ikke denne påstanden. Kortsynt av en rådgiver.

    - Apper for nettbrett er større på iOS. Dette stemmer, men på Android brukes appene om hverandre på nettbrett og telefon, spesielt siden enhetene er i så mange størrelser. Dette argumentet er kun interessant for de som ikke kjenner Android, som tydeligvis du ikke gjør.

    - Android er fragmentert. «Dokumentasjonen» fra Business Insider er merkelig. Dette er siste status fra Google på fragmentering: http://goo.gl/ApzK1. Det er både fordeler og ulemper ved fragmentering. Den største ulempen er vel å kun ha to skjermstørrelser å velge mellom. Dessuten er fragmenteringsproblematikken sterkt overdrevet (akkurat som antenneproblemene med iphone 4 var, kanskje…) Utvikler man til Gingerbread og ICS så er det trygt i dag. Fragmentering finnes også i Apple-verdenen. Det er flere apper som ikke vil fungere på iOS 6 (mange programmer fungerer ikke på Mountain Lion på OSX ennå), og iOS er pr i dag omtrent like fragmentert i blokker som Android (http://goo.gl/n898C).

    - Bedre markedsføringseffekt. Skal være enig i denne. De største isheppene er journalister… Men at Google slipper applikasjoner før på iOS er avhengig av hvilke team som blir ferdig først, siden det ikke er de samme teamene som lager applikasjoner. Husk at Wordfeud, som «alle» iphone-brukere er hektet på, kom først til Android (tror faktisk Androidbrukerne ble lei av dette, så det måtte slippes på iphone for å få opp bruken, men isheeps er ikke så lett å få til å kjede seg :-)

    - iOS brukere benytter mer penger på apps. Tja, dersom du lager en app til iOS skal de selge dobbelt så mange av denne for å få tilsvarende inntekter på Android (pga dobbelt så mange brukere). At pengene sitter løsere hos Apple-brukere er vel en påstand som ikke trenger dokumentasjon, siden de velger å kjøpe Apple. Selv bruker jeg mye mer på Apps enn de jeg kjenner som har iphone, og det er ikke god vitenskap å skjære 400 mill. brukere over én kam. Dessuten er dette historikk, hva fremtiden vil vise er noe annet.

    - iOS brukere er mer aktive på sin smarttelefon. Come on! De jeg kjenner, som har oppdaget at det går an å laste ned apper, bruker telefonen til SMS og Facebook, kanskje Twitter. Så brukes den til å lese epost, og til tider surfe. Androidbrukere arbeider på sine enheter (pga større skjermer, så det er mulig). iOS er til konsum, mens Android brukes mer til produksjon og arbeid. (Undersøkensen fra Chitika må du ha lett godt etter – denne var meget kortfattet, og merkelig å trekke slike konklusjoner av nettanalyser).

    Jeg synes rådet ditt til utviklere ikke synes godt fundert. Rådet til utviklere bør være: Se an hvem som vil være kundene av appen og vurder hvem som bruker iOS og Android, og som vil gjøre det fremover når du velger hvilket OS du skal lage appen til først. Kan du lage den i HTML5 eller web (som glimrende se.no eller som Googles mobilsider) så bør det prioriteres. Så bør du lage appen til begge plattformer, samt vurdere også Windows senere. Du skal ha veldig gode argumenter for å anbefale en kunde å ekskludere 75 % av markedet, og de argumentene har du dessverre ikke.

    Bloggen din er gjennomsyret av iTing og Apple, og det berøver dessverre din troverdighet som rådgiver. Jeg har arbeidet som rådgiver i nær 20 år, og troverdighet er ditt viktigste aktivum som rådgiver. Er du ikke objektiv til produkter, leverandører og løsninger, er du ikke troverdig- du har tatt et valg og ser ikke på alle alternativer for kundene. Du bør derfor revurdere om dette er hensiktsmessig, og det ser dessverre ut som du skyter deg i foten med slike kommentarer…

    • Hans-Petter

      5. august 2012 at 22:42

      Hei,

      Troverdighet er veldig viktig ja, og jeg har heldigvis ikke hatt noen problemer med det (så langt da – du er den første som har betvilt min troverdighet).
      Hadde Apple vært en kunde av Geelmuyden.Kiese kunne vi snakket om troverdighet, men det er de altså ikke :)

      Vedr hele artikkelen så skriver jeg ikke at man ikke skal utvikle apps til Android, men at det er fornuftig å lage de til iOS først – og det står jeg ved.
      75 prosent av telefoner som blir solgt er kanskje andre enn iOS-telefoner, men det er betyr ikke at disse er markedet for en app-utvikler. Alt tyder på det motsatte – at det er langt flere iOS-brukere som er mer app-sultne, dermed større marked, at iOS-apps får mer oppmerksomhet fra media, dermed mer fornuftig, at iOS-brukere konsumerer mer webtrafikk, bruker telefonen i større grad som en smarttelefon og at det norske nettbrett-markedet er fullstendig dominert av iPad, og det samme gjelder på app siden.. Vel, nå skal jeg ikke gjenta hele artikkelen :)

      Det er mer troverdig av meg å anbefale overfor bedrifter – som kanskje kan være eller er en kunde av meg – å satse der hvor de får mest igjen for sin investering, og enn så lenge ser det ut til at det er smart å starte med iOS FØRST, dernest Android.

      Om jeg hadde skrevet om Volvo og bloggen min var gjennomsyret av Volvo saker – kunne jeg ikke vært rådgiver da heller? Kjører en Volvo XC60 skjønner du, og lurer på om det truer min troverdighet også…

      /Hans-Petter

      • DareDevil

        6. august 2012 at 12:07

        En fanboy som anbefaler å utvikle til iphone først. Hva blir det neste? Paven anbefaler katolisisme? Det er synd du ikke ser at dette gir et troverdighetsproblem, og at artikkelen skulle været vektet annerledes, dvs. vært mer objektiv. Du besvarer heller ikke punktene jeg tar opp, men det er kanskje like greit. Nå er Android oppe i 68 % av salget for Q2 2012, så vi får håpe at utviklere har mer fornuft enn å starte utvikling til telefoner som dekker 16 % av markedet. Som noen skrev på Amobil.no – du burde ha en disclaimer på artiklene om ditt forhold til Apple-produkter. Man kan ihvertfall ikke forstå dette som et objektivt råd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>